در هنگام استفاده از پلاک ارتودنسی متحرک به نکات زیر توجه داشته باشید:

•    پلاک دندان را در طول مدت ۲۴ ساعت شبانه روز به غیر از زمان خوردن غذا، مسواک زدن دندان ها با مسواک ارتودنسی، و انجام فعالیت های ورزشی دارای تماس مستقیم استفاده نمایید. در هنگام شنا کردن نیز نباید از پلاک ارتودنسی متحرک استفاده شود!

•    هنگامی که پلاک در دهان قرار ندارد، لازم است آن را در محل مناسب نگهداری کنید. هیچ گاه پلاک ارتودنسی متحرک را در دستمال یا حوله کاغذی نپیچید یا آن را در جیب خود قرار ندهید. پلاک ارتودنسی متحرک دندان بسیار شکننده است و قیمت آن به نسبت گران می باشد.

•    پلاک ارتودنسی متحرک دندان را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید، زیرا کودکان و حیوانات خانگی فکر می کنند پلاک دندان اسباب بازی است. در واقع بسیاری از بیماران با مشکل خراب شدن پلاک دندان توسط سگ ها یا گربه های خانگی خود مواجه می شوند. این حیوانات به بوی پلاک ارتودنسی متحرک حساس بوده و به طرف آن جذب می شوند. در صورتی که پلاک دچار شکستگی شده، گم شده یا خم گردد، لطفاً با مطب دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی خود در طول ساعت های کار تماسس  گرفته و برای ملاقات با وی وقت بگیرید.

•    در هنگام مسواک زدن دندان ها، سعی کنید پلاک های ارتودنسی متحرک دندان را با مسواک و خمیر دندان شستشو دهید. هیچ گاه از آب گرم یا آب جوش برای تمیز کردن پلاک دندان استفاده نکنید. انجام این کار می تواند باعث وارد شدن آسیب به پلاک ارتودنسی متحرک شده و قرارگیری مناسب پلاک در دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

•    هفته ای یک بار (یا در زمان های لازم) پلاک دندان را در محلول تمیز کننده غوطه ور نمایید. انجام این کار می تواند باعث پاک شدن جرم و آلودگی از روی پلاک ارتودنسی متحرک شود. علاوه بر این برای این کار می توان از سرکه سفید نیز استفاده کرد. در واقع سرکه سفید می تواند عملکردی شبیه به محلول های تمیز کننده داشته و ارزان تر نیز باشد. دستور العمل های ارائه شده بر روی جعبه پلاک ارتودنسی متحرک را به دقت رعایت کرده و از دهان شویه با آب یا محلول شستشوی دهان در این رابطه استفاده نمایید. توجه داشته باشید محلول های تمیز کننده و سرکه مزه مناسبی برای استفاده به عنوان دهان شویه ندارند.

•    برای دو یا سه روز اول استفاده از پلاک ارتودنسی متحرک، احتمالاً بیمار با ترشح بیش از حد بزاق دهان مواجه می شود. هنگامی که دهان وضعیت خود را با شرایط پلاک تطبیق داد، ترشح بزاق به حالت باز خواهد گشت. وضعیت صحبت کردن فرد نیز پس از گذشت دو یا سه روز حالت عادی پیدا خواهد کرد. خواندن مطالب با صدای بلند برای خود می تواند به تسریع فرآیند عادی شدن صحبت کردن شما کمک موثر نماید.

•    لطفاً برای خارج کردن و جایگزین کردن پلاک ارتودنسی متحرک دهان به نکات و راهنمایی های پزشک معالج خود توجه نمایید. از بازی کردن با پلاک در دهان یا خارج کردن آن از محل خود خودداری نمایید. انجام این کار می تواند به تدریج باعث خراب شدن پلاک ارتودنسی متحرک یا شکستن آن شود.

•    پلاک ارتودنسی متحرک را در هنگام غذا خوردن از دهان خارج کنید.

•    به خاطر داشته باشید قبل از مسواک زدن پلاک ارتودنسی متحرک را از دهان خارج کنید و قبل از باز گرداندن پلاک به دهان نیز مسواک بزنید.

•    در صورتی که با مشکل در صحبت کردن هنگام استفاده از بریس مواجه شدید، فقط سعی کنید با تمرین کردن این مشکل را بر طرف نمایید! به این منظور می توانید با صدای بلند با تلفن صحبت کرده یا برای خود با صدای بلند در هنگام استفاده از پلاک ارتودنسی متحرک آواز بخوانید!

•    مراقب پلاک خود باشید، زیرا پلاک ارتودنسی متحرک به سادگی شکسته می شود. در صورتی که پلاک بطور تصادفی شکسته شد، با پزشک در این رابطه تماس بگیرید.

•    در صورتی که تصور می کنید پلاک دندان شما نیاز به اصلاح دارد، با پزشک ملاقات کرده و هیچ گاه خودتان پلاک ارتودنسی متحرک را دستکاری نکنید.

•    همواره پلاک ارتودنسی متحرک خود را در هنگام ملاقات با پزشک به همراه داشته باشید.

•    در هنگام شنا کردن پلاک ارتودنسی متحرک خود را از دهان خارج کنید.

•    پلاک خود را در آب جوش یا گرم برای تمیز کردن قرار ندهید. انجام این کار می تواند باعث ذوب شدن پلاک ارتودنسی متحرک شود! علاوه بر این، پلاک خود را از داشبورد گرم اتومبیل دور نگه دارید.

 

 مطالب مرتبط:

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی دیمون

متخصص ارتودنسی